Aviācijas eskadriļas vēsture | Nacionālie bruņotie spēki

Aviācijas eskadriļas vēsture

Pēc Gaisa spēku atjaunošanas, tika izveidota Aviācijas eskadriļa, ko izvietoja Rīgā, Spilves lidostā, kur tika saņemti arī pirmie gaisa kuģi: 6 lidmašīnas An-2 un 4 helihopteri Mi-2.

1993. gadā bija nākamais papildinājums – 2 Vācijas dāvinātās transportlidmašīnas L-410.

1994. gada augustā Lielvārdē izveidoja Aviācijas bāzi un Aviācijas eskadriļa tika pārdislocēta uz NBS bāzi „Lielvārde”.

1999. gada decembrī Gaisa spēki saņēma pirmo meklēšanas – glābšanas helikopteri Mi-17, un 2001., 2004. un 2005.gados vēl tika saņemti trīs helikopteri.

1999. gadā Aviācijas eskadriļā tika izveidota glābēju vienība. Gaisa spēku meklēšanas un glābšanas spēju attīstībai lielu palīdzību ir snieguši Dānijas Karaliskie Gaisa spēki „Search and Rescue” projekta ietvaros. Īpaši liela nozīme bija Dānijas atbalstam helikopteru Mi-17 modernizācijā, aprīkojot tos ar meklēšanas un glābšanas līdzekļiem un sakaru sistēmām. Dānijā Gaisa spēku piloti un glābēji ir sekmīgi apguvuši izdzīvošanas kursu jūras apstākļos. Regulāri notiek pieredzes apmaiņa meklēšanas un glābšanas operāciju plānošanā un organizēšanā (starptautiskās mācības “Baltic Bikini”, „SAREX” un “Bright Eye”). Kopš 2004.gada starptautiskās mācības „Baltic Bikini” tiek organizētas Igaunijā, Latvijā un Lietuvā.

2000. gadā Gaisa spēkiem tika pievienota Zemessardzes aviācijas eskadriļa, bet 2003.gadā tā tika apvienota ar 1.aviācijas eskadriļu, izveidojot vienu Aviācijas eskadriļu.

Aviācijas eskadriļa, izmantojot aviācijas tehniku, pilda svarīgus uzdevumus – veic meklēšanas un glābšanas darbus Rīgas jūras līcī, atklātā jūrā, ezeros, piedalījušies plūdu situāciju novēršanas pasākumos, kā arī cietušo transportēšanu sadarbība ar Katastrofu Medicīnas Centru. Aviācija eskadriļa nodrošina gaisa transporta uzdevumus un sadarbībā ar Valsts robežsardzi veic valsts jūras robežas patrulēšanu. Aviācijas eskadriļa veic ugunsgrēku dzēšanu, izmantojot mīkstu ūdens konteineru ugunsgrēku dzēšanai „Bemby Bucket”, gan Latvijā, gan arī ārpus Latvijas robežām.

Sadarbībā ar Kremenčugas Lidotāju Koledžu un Kirovogradas Lidotāju akadēmiju, Ukrainā notiek jaunu pilotu apmācība, apmācību sekmīgi ir pabeiguši pieci jaunie helikopteru piloti un uzsākuši apmācību vēl desmit karavīri.

2005. gadā bāzē “Lielvārde” tika uzcelts angārs, kas  ir paredzēts helikopteru Mi – 17 un meklēšanas un glābšanas aprīkojuma izvietošanai, kas būtiski uzlaboja meklēšanas un glābšanas dežūru kvalitāti.

No 2009. gada meklēšanas un glābšanas darbu veikšanai vienam helikopteram „Mi-17” ar apkalpi piecu cilvēku sastāvā ir noteikts dežūras režīms - 15 minūšu gatavība darba laikā un 90 minūšu gatavība ārpus darba laika, tam atrodoties Aviācijas bāzē Lielvārdē.

No 2017. gada meklēšanas un glābšanas darbu veikšanai vienam helikopteram „Mi-17” ar apkalpi piecu cilvēku sastāvā ir noteikts dežūras režīms - 20 minūšu gatavība darba laikā un 40 minūšu gatavība ārpus darba laika.

Uz doto brīdi Aviācijas eskadriļa veic savus tiešos uzdevumus un piedalās mācībās gan Latvijā, gan arī ārzemēs.